דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפוליתיאיזם ההינדואי 

מאת    [ 20/04/2011 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 1871 פעמים ]

 

פוליתיאיזם היא אמונה בריבוי אלוהויות, בעוד שמונותיאיזם הוא האמונה באל אחד. ההינדואיזם, דתה הראשית של הודו, נחשבת לדת פולותיאסטית: קיימים בה אלפי אלים, בעלי פופולאריות משתנה. עם זאת, מעל לפנתיאון האלים קיימים גם אלים הדומים יותר לאל המונותיאיסטי – הם קודמים לאלים האחרים, הם אחראים להיווצרותו של היקום, ולאדם הממוצע קשה להבין את מהות קיומם.

 

האלים המונותאיסטים

בדת ההינדואית קיימים שלושה אלים ראשיים: וישנו, האל המשמר, שיווה, המחריב, ובראהמה - בורא היקום ויוצר האדם. לפי חלק מהמסורות לבראהמה אין מוליד והוא נוצר מעצמו.

מעבר לשלישיית האלים קיים גם הבראהמן, שיש המתבלבלים בינו לבין הבראהמה. הבראהמן הוא הרוח האוניברסלית, הדבר הנצחי, מהות הקיום. הוא קיים בכל וגם בעצמיות שלנו. אין לו תכונה ואין לו מין.

 

למה ההינדואים ממעטים לסגוד לאלים המונותאיסטים?

האל המונותאיסטי אינו דומה לשום דבר שאנו מכירים, ולכן קיומו בלתי נתפס. גם התיאורים שנועדו להמחיש את קיומו מעורפלים. בדתות המונותאיסטיות ה"קיום" הזה שאינו ניתן לתיאור הוא הסיבה העיקרית לכך שאנו עובדים אותו. ההיגיון הוא לסגוד לקיום הראשוני והבלעדי, זה שאין שום כוח מעליו. עם הקיום הבלתי נתפס אנו מתמודדים באמצעות מתווכים – נביאים, מנהיגים דתיים, מלאכים, שליחים, מצוות, תפילות ועוד.  אלו הופכים את הישות הבלתי נתפסת ל"נגישה" עבור בני האדם.

המאמינים ההינדואים מתמודדים בצורה אחרת עם הבלתי נתפס. למרות שהם מכירים בקיומו, הם אינם רואים אותו כרלוונטי לחייהם. הבראהמה אמנם יצר אותם, אך בזה הוא סיים את תפקידו. הבראהמן אינו מעורב בחיי האדם, ועצם קיומו אינו דורש שיסגדו לו.

ההינדואים נוטים לפנות לאלים "ממשיים" יותר בפנתיאון. אלים אלו דומים יותר לבני האדם. יש להם סיפורי הולדה, יצרים אנושיים, ומעורבות רבה יותר בחיים הארציים. יש אלים המשפיעים על היבול החקלאי, אלים המשפיעים על חיי האהבה, אלים שאליהם פונים במקרה של מחלה ועוד.  

 

מי כן סוגד לאלים המונותאיסטים?

בקרב ההינדואים קיים מיעוט קטן הסוגד לישויות ה"מונותאיסטיות". בפושקר קיים מקדשו של האל בראהמה, היחיד בעולם. בנוסף אליו קיים זרם הינדואי שולי ששמו ה"בראהמה סמאג'". מייסד הזרם, שהושפע מהאיסלאם והנצרות, קרא לנקות את ההינדואיזם מהאלמנטים הפגאניים ולחזור למקור ה"אמיתי" של הדת -  האמונה בבראהמה כאל אחד ויחיד. אחרים פורשים לאשראמים שמטרתם הוא להבין את מהותו של הבראהמן ולהתאחד עם הנצחי.

 

 

ההינדואיזם כולל צורות רבות של אלוהויות, מונותיאיסטיות ופגאניות . למרות זאת, התרבות ההודית נוטה לסגוד לאלים הפולותאיסטיים, הקרובים לחייו של האדם. היוצאים לטיולים מאורגנים להודו רואים מקרוב את השפעתם של האלים – תמונותיהם מופיעות ברחובות ובבתים, והסגידה אליהם היא חלק מהתרבות ההודית.

 

 

 

תמר באראס מחלקת טיולים מאורגנים חברת סביב העולם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב